Derfor er gode vaner nøkkelen til et godt liv

Vanene dine avgjør hvilken kurs du befinner deg på i livet.

Er du på vei mot helse og livskvalitet eller mot sykdom og misnøye? 

Spisevanene dine gjør deg tyngre eller lettere. Og avgjør hva du veier i fremtiden. 

Treningsvanene dine gjør deg sprekere eller slappere. Og avgjør formen din i fremtiden.  

Hvilevanene dine gjør deg mer opplagt eller mer sliten. Og avgjør om du i fremtiden har overskudd eller møter veggen. 

Gode vaner fører deg mot en bedre fremtid.
Dårlige vaner fører deg mot en dårligere fremtid. 

Vanene dine avgjør også hvordan du har det her og nå

Gode treningsvaner gjør at du føler deg bedre, blir fornøyd og får mer overskudd. Hver gang du trener. 

Gode spisevaner gjør at du føler deg vel, har energi og blir fornøyd av sunne matvalg. Hver gang du spiser. 

Gode hvilevaner gjør at du opplever balanse, overskudd, ro og velvære. Hver gang du praktiserer dem.

Gode vaner gjør at du har det bedre både i dag og fremtiden. 
Du holder deg på rett kurs, samtidig som du trives veien.

Vaner = gode valg på autopilot

Det viktigste er likevel dette; Gode vaner innebærer at du gjør de rette tingene på autopilot. 

Dine vaner har oppstått gjennom læring. 

Alt du i dag gjør som en selvfølge, startet med at du gjorde det en første gang. I en bestemt situasjon, utførte du en bestemt handling, og det fungerte. 

Derfor gjentok du flere ganger. Hver gang styrket du et nytt spor i hjernen. Du laget en kobling mellom situasjon, handling og effekt (belønning).

Etterhvert gikk det mer og mer automatisk. Sporet i hjernen ble så tydelig at du fortsatte uten å tenke på det. Det oppstod en vane.

Siden alle vaner er lært, kan du innarbeide nye vaner. 

Nøkkelen er å koble sammen en situasjon (utløser), en atferd/handling og en umiddelbar belønning. 

På mine nettkurs i bedre vaner, lærer du å lage vaneformler, som sikrer at du får det til. Deretter handler det om å repetere den samme handlingen, i den samme situasjonen, med en umiddelbar belønning, så mange ganger at det begynner å gå automatisk. Da har du skapt en ny vane. 

På nettkursene lærer du vitenskapelige teknikker for å lykkes med repetisjon og belønning. Alt sammen integrert i en anvendelig metode som du lærer på under 2 timer. Jeg kaller det vanemetoden. 

Fordi vaner handler om det du gjør på autopilot, uten å tenke deg om, er det enkelt å følge dem, når de først er etablert.

Du trenger ikke tenke deg om hele tiden.

Du trenger ikke ta valg, bruke mental energi, selvkontroll eller viljestyrke.

Akkurat det har en enorm verdi, fordi kapasiteten til å ta bevisste valg er en begrenset ressurs. Det er en av få begrensninger i den menneskelige hjerne; du klarer ikke å fokusere på for mange ting samtidig, særlig i perioder du er sliten eller stressa. Den rasjonelle, bevisste delen av hjernen (som kalles prefrontal cortex, eller pannelappen), er som en muskel. Den blir utslitt når du bruker den for ofte. Som moderne menneske bruker du den absolutt hele tiden. 

Vanene dine belaster ikke denne muskelen. De styres av en annen del av hjernen. Faktisk er det derfor vi har vaner; så hjernen slipper å bruke energi på å ta beslutninger hvert våkne minutt. I stedet automatiserer den handlinger du gjentar gang på gang. 

Har du noen gang vært og handlet mat i en annen butikk enn du pleier? Kanskje til og med i utlandet? Da har du merket forskjellen. 

  • Når du handler i din faste matbutikk, plukker du med deg de vanlige matvarene, og handleturen går relativt raskt. 
  • Når du er i en annen butikk, må du lete, tenke deg om og ta beslutninger gjennom hele handleturen. Handleturen blir mye mer slitsom. 

Det er et eksempel på hvor slitsomt det kan være å ta valg. Og hvor mye enklere det er når du kan følge gamle vaner.

Med vanemetoden lærer du hvordan du skaper gode vaner og fjerner dårlige vaner. Alt sammen på under 2 timer, med videoleksjoner og oppgaver rett på mobilen.  

Tilbake til kursportalen

Kursportal
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.